SALES OPTIMALISATIE SCAN
Met een analyse van je sales processen weet je of er meer resultaat haalbaar is met je sales team. Door sales processen efficiënt en effectief in te richten is er vaak winst te behalen.
We analyseren het sales proces van het pro-actief benaderen van prospects, het tijdig opvolgen van leads, tot het afsluiten van de order.
Wat zeggen de statistieken over de effectiviteit van sales organisaties?
- Tot 47% van sales professionals volgt een prospect niet gestructureerd op.
- Tot 25% van de sales medewerkers stopt nadat ze 2 pogingen gedaan hebben om in contact te komen met een prospect.
- Slecht 15% van de sales medewerkers maakt 3 contactpogingen en stopt dan.
- Enkel 10% van alle sales mensen maken meer dan 3 of meer contacten. Dit zijn de volhouders.
- Daar staat tegenover dat je gemiddeld 4 tot 8 contacten nodig hebt om een sale te maken.
- Samengevat; er is vaak ruimte voor verbetering
Klanten die we helpen
Informatie over sales optimalisatie
Aanpak en werkwijze bij sales optimalisatie
leadBuilders heeft een praktische aanpak bij sales optimalisatie trajecten. Onze aanpak en werkwijze in het kort.
Huidige situatie
We starten met een analyse van uw markt, doelgroepen, buyer personas en de buyer journey. We gaan uit van de behoefte van uw prospects.
We brengen de huidige sales processen in beeld. Hoe worden inbound leads opgevolgd en wat doet sales aan proactieve acquisitie.
In deze 0-meting leggen we de huidige resultaten vast en benoemen we de doelstellingen.
Systemen & Tools
Zonder inzicht in sales activiteiten en resultaten kun je niet sturen en coachen. We kijken naar de CRM, marketing automation of sales automation systemen die gebruikt worden.
Daarnaast analyseren we de kwaliteit van tools zoals presentaties, inbound en outbound belscripts en offertes.
Bij elk onderdeel leggen we mogelijke verbeterpunten meteen vast en heb je een overzicht met quick wins.
Verbeter mogelijkheden sales processen
De verbeter mogelijkheden in je sales processen worden geranked op basis van impact, complexiteit en kosten. In overleg wordt een keuze en planning gemaakt en worden wijzigingen doorgevoerd.
De uitvoering hiervan kan het beste door het eigen sales management doorgevoerd worden. Commitment is nodig om het gewenste resultaat te behalen.
Coachen en continu verbeteren
Veranderingen in sales processen en gedrag bij sales mensen doorvoeren is complex. Coaching door sales management is noodzakelijk om resultaten langdurig te borgen.
Sales optimalisatie is een proces dat constant aandacht nodig heeft. Op basis van KPI’s en/of een sales dashboard monitor je langdurig de voortgang en resultaten.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van sales optimalisatie?
Mail ons en we nemen binnen 1 werkdag contact met je op.
Je kunt ons ook bellen of mailen;
Veelgestelde vragen over sales optimalisatie
Hoe pakken jullie sales proces optimalisatie aan?
- We analyseren de huidige situatie en resultaten van het overdragen en opvolgen van inbound leads vanuit marketing.
- We onderzoeken hoe snel sales leads opvolgt en proactief acquisitie pleegt via telemarketing, email en social media kanalen als LinkedIn.
- We kijken naar de kwaliteit van de tools zoals scripts, emails en offertes.